Korelácia vs. kauzalita

29 aug

Obľúbenou taktikou šarlatánov každého druhu je zámena korelácie s kauzalitou. O čo sa jedná?

V skratke sa dá povedať že korelácia je stav kedy sa za opakovaných rovnakých okolností opakujú nejaké dva javy. Napríklad keď kvôli zime a snehu odlietajú vtáky na juh a vodiči prezúvajú gumy na autách. Dané javy spolu navzájom nesúvisia a ich príčina je jav tretí (blížiaca sa zima a sneh), vyskytujú sa však súčasne.

Kauzalita je naopak stav, kedy jeden jav priamo spôsobuje jav druhý. Čiže ak v zime prituhne zamrzne jazero. Vzniknutý ľad je priamy dôsledok zimy. To je kauzalita – keď jav B vznikne v priamom dôsledku javu A.

Sme na webe o strave a zdraví takže dáme príklad aj z tejto oblasti. Ak niekto žerie nekvalitnú stravu (trebárs fastfoody) a vo veľkom ako prasa, prijíma tak kvantá zbytočných kalórií a dôsledkom toho konania je obezita a zdravotné ťažkosti – to je kauzalita.

Naopak korelácia môže byť pokiaľ niekto prestane jesť hamburgre a začne sa zároveň aj každý deň hodinu modliť za schudnutie. Výsledok bude že schudne, keďže prestal do seba tlačiť hrče zbytočných kalórií, no nie je to v žiadnom prípade dôsledok modlitieb (bohužiaľ veľa ľudí dokonca aj tomuto dokáže veriť).

No a príklad ako tieto pojmy s obľubou zamieňajú šarlatáni?

Napríklad pri slávnej teórii o prekyslení. Šarlatán povie, že PH potravín ktoré sa priamo odráža v PH moču, spôsobuje všetky zdravotné ťažkosti od chrípky po rakovinu. Vidí kauzalitu tam, kde nie je.

Zelenina spôsobuje vyššie PH moču (zásaditejšie), kvôli obsahu niektorých minerálov.

Zároveň zelenina obsahuje ale aj množstvo vitamínov, vlákninu, rôzne fytonutrienty a je podstatne menej kalorická ako napr. výrobky z bielej múky. Vplyv vitamínov, vlákniny a obmedzenia kalórií je preverený a je dokázané že majú pozitívny účinok na celkové zdravie. To je kauzalita – viac zeleniny na úkor jedál založených na zle zvolených tukoch, bielej múke, cukroch, jedlách celkovo s vysokým glykemickým indexom, vysokou energetickou a malou nutričnou hodnotou, má za následok lepšie zdravie.

Vyššia konzumácia zeleniny, sa ale odráža aj v tom PH moču (minerály, ktoré telo vylučuje). Konzumácia zeleniny teda spôsobuje javy dva – zlepšuje zdravie a zároveň zvyšuje PH moču. To však neznamená že PH moču súvisí so zdravím. Súvisí len s tým, že zmenou jedálnička telo vylučuje viac minerálov, ktoré toho PH moču menia.

Ak sa zafixujeme len na to PH moču, dopadneme tak, ako šarlatáni – budeme veriť v to, že stačí nejak ovplyvniť PH moču a sme zdraví ako ryby. Preto si dáme hrče multiminerálnych prípravkov. PH moču je krásne zásadité. Výsledný efekt? Ešte horší ako pred tým. Doplnením minerálnych supplementov totiž nie len že nezískame viac vitamínov, vlákniny a ďalších látok, ktoré by sme inak získali zeleninou, ale navyše ani nezredukujeme doterajší jedálniček a teda aj naďalej hlceme zlé tuky a nadbytok rýchlych sacharidov. Nakoniec si takto nezlepšíme životosprávu o nič a navyše riskujeme ešte aj problémy s močovým ústrojenstvom (PH moču nie je kyslé pre nič za nič).

Možno to je kúsok zmätočné, takže to vysvetlíme ešte v jednej vete „po lopate“ – tvrdiť že vyššie PH moču sa rovná lepšie zdravie, je ako povedať že vodiči menia v októbri pneumatiky lebo vtáky odlietajú na juh.


Trackbacks and Pingbacks

  1. Bullshithunter: Mlieko, prekyslenie a rakovina | Žrádielko - september 2, 2013

    […] mýtus zástancov alkalickej stravy je len ďalší bullshit, ktorý vznikol nepochopením korelácie a kauzality. Totižto jediný argument na ktorom to je založené, je štatistika, ktorá vraví, že výskyt […]

  2. 12 výhod avokáda - Fitnessa - august 20, 2015

    […] … kolerácia ešte neznamená kauzalitu a nie je zaručené, že avokádo spôsobilo , že títo ľudia boli zdravší.  Preto si […]

Leave a Reply