Vitariánstvo

15 aug

Vitariánstvo je slovo, ktoré má základ v latinskom vita, teda život. Ľudia, ktorí sa riadia týmto životným štýlom, vitariáni, konzumujú iba rastlinnú stravu v surovom stave. Aké na to majú dôvody?

Nuž, vitariáni tvrdia, že tepelné spracovanie potravy je pre človeka neprirodzené. Uvarená strava podľa nich ničí enzýmy a bielkoviny v potrave. Tento relatívne nový spôsob príjmu potravy (z hľadiska evolúcie človeka) je príčinou mnohých tzv. civilizačných ochorení.

Svoje tvrdenia podkladajú argumentami ako:

  • ľudia sú bylinožravci,
  • človek nie je prispôsobený konzumácii mäsa, nemá znaky mäsožravca,
  • súčasné živočíšne potraviny sú aj tak značne chemicky spracovávané a teda obsahujú rôzne „jedy“.

Vitariáni odmietajú aj surové mäso, keďže ide o mŕtvoly zvierat čo nespĺňa kritériá vitariánskej stravy – prijímať živé potraviny.

Lekári, ale aj nelekári, ktorí sa aspoň trocha vyznajú vo fyziológii, najčastejšie varujú pred deficitom vitamínu B12 (kobalamínu). Ide o vitamín, ktorý sa nachádza v živočíšnej strave, ľudské telo si ho nevie vyrobiť a v prípade jeho nedostatku vzniká makrocytová anémia až príznaky demencie. Vysoký príjem vitamínu B12 naopak chráni starších jedincov pred atrofiou mozgu a rozvojom dementného syndrómu.

Vitariáni tvrdia, že sa lekári a vedci mýlia a vitamín B12 môžeme získať aj inak než iba zo živočíšnej potravy. Podľa ich teórie má organizmus dostatočný prísun B12 ak má fungujúcu zdravú mikroflóru, ktorá B12 syntetizuje. Pravdou je, že baktérie patria naozaj medzi jedny z mála organizmov na Zemi, ktoré dokážu vitamín B12 syntetizovať (okrem nich ešte aj archeóny), ale napriek usilovnému hľadaniu sa mi nepodarilo nájsť jediný odborný článok či štúdiu, ktorá potvrdzuje túto vitariánsku teóriu.

Naopak som narazil na štúdie, kde sa napr. sledoval deficit B12 u 19 pacientov s psychiatrickou symptomatikou a z toho 14 boli vegetariáni, ktorí rovnako ako vitariáni odmietajú živočíšnu stravu.

Štúdie dokazujú, že jedinci, ktorí odmietajú živočíšnu stravu majú vyšší výskyt deficitu B12 než ostatní ľudia. Deficit vitamínu B12 je u tejto skupiny ľudí zodpovedný za časté zlomeniny kostí. Niektoré štúdie dokonca poukazovali na možný súvis deficitu B12 s inzulínovou rezistenciou, čo by celú teóriu vzniku civilizačných ochorení podľa vitariánov stavalo na hlavu.

Samozrejme človek odmietajúci živočíšnu stravu môže tvrdiť, že on také problémy nemá hoci je už niekoľko rokov vitariánom. Tu si treba uvedomiť, že v našej pečeni sú zásoby 2-5 mg vitamínu B12, čo postačí na 5-10 rokov (neplatí to pre kojencov, kde sa zásoby vyčerpajú do 5 mesiacov).

Štúdie ukazujú, že vitariáni majú aj abnormálne nízku hladinu lykopénu, látky ktorá má protektívne účinky pred rôznymi chronickými ochoreniami a nádormi. Podľa niektorých vedcov (napr. v Cornell University) je lykopén dôležitejší antioxidant než vitamín C.

Pozrime sa bližšie na základné vitariánske tvrdenia.

„človek je bylinožravec“

Odhliadnuc od faktu, že ako bylinožravci by mali ľudia dosť veľký problém so spomínaným vitamínom B12 je potrebné si uvedomiť existenciu ľudských enzýmov, ktoré štiepia aj živočíšnu potravu.

Tvrdenie, že naše črevá, podobne ako bylinožravci, majú dĺžku 8-krát väčšiu ako naša výška je smiešne. Pes alebo mačka (mäsožravce) majú dĺžku čriev 3-krát väčšiu v porovnaní s dĺžkou tela a naopak bylinožravce ako dobytok majú črevá až 20-krát dlhšie. Naša dĺžka čriev nás teda v žiadnom prípade nezaraďuje do nejakej skupiny.

Ľudia, na rozdiel od bylinožravcov, majú istý nemalý problém stráviť celulózu, hlavnú zložku rastlinnej stravy.

A že naši príbuzní, opice, sú bylinožravce? Nie tak celkom. Jane Goodallová, študujúca primáty, už pomerne dávno odhalila, že divoko žijúce šimpanzy nemajú problém kvôli jedlu zabiť iné zvieratá. A keby aj nie, od opíc sme sa oddelili pred 6-14 miliónmi rokov a medzitým evolúcia pokračovala ďalej rôznymi smermi.

„varené jedlo nie je zdravé“

Argumenty sú vznik digestívnej leukocytózy (zvýšený počet bielych krviniek v krvi ako napr. pri bakteriálnej infekcii) po požití teplej stravy a tepelná deštrukcia enzýmov a bielkovín v potrave počas varenia.

Opäť to nie je úplne tak.

Príjem varenej rastlinnej stravy zvyšuje hladinu lykopénu v tele (ktorá, ako sme si povedali vyššie, je u vitariánov nízka). Prečo?

Po zahriatí dochádza k narušeniu bunkovej steny rastlinnej bunky, čo dopomáha k vyššiemu príjmu živín obsiahnutých v rastlinnej potrave. Ďalšia štúdia zasa dokázala, že uvarená mrkva zvýši príjem beta-karoténu, prekurzoru vitamínu A, hoci na druhej strane treba upozorniť na normálne hladiny beta-karoténu u vitariánov. Pravdou však je, že tepelnou úpravou potravín ničíme vitamín C, ktorý je termolabilný.

Neodporúča sa ani ochucovať ešte horúci čaj citrónom ak vám nejde iba o chuť. Vitamín C je prítomný vo veľkom počte ovocia a zeleniny a keďže aj uvarená zelenina obsahuje isté množstvo vitamínu C, pravidelná konzumácia ovocia a zeleniny (či už uvarenej alebo nie) v dostatočnom množstve nemôže viesť k jeho deficitu.

Vyprážanie, grilovanie, údenie spôsobuje tvorbu vedľajších toxických produktov ako sú napr. akrylamidy, nitrobenzén, nitropyrén, epoxidy, aldehydy, atď. Tieto látky sú kancerogénne a nijaký lekár by neodporúčal pravidelnú konzumáciu takto pripravenej stravy. Kvôli tomu ale nemožno odsudzovať všetky formy tepelného spracovania jedla.

Digestívna leukocytóza je ďalší pomerne silný vitariánsky argument. Vitariáni sa často odvolávajú na štúdiu Paula Kouchakoffa, vedca z Inštitútu Klinickej chémie v Lausanne, Švajčiarsku, ktorý v 30. Rokoch minulého storočia zistil, že po zohriatí jedla nastáva v tele zvýšenie počtu bielych krviniek a pri konzumácii surovej stravy sa to nestane.

Nikto netvrdí, že Paul Kouchakoff bol šarlatán, ale od jeho objavu sa tieto výsledky nepodarilo reprodukovať (niektorí dokonca tvrdia, že išlo o experimentálnu chybu). Zistil napr. že voda zohriata nad 88 stupňov spôsobuje po vypití leukocytózu (samozrejme po vypití ochladenej vody) a pod 88 stupňov nie. Práve tento pokus s vodou poukazuje podľa vedcov na možné chyby v experimente, keďže voda ako taká je netoxická. Každopádne vitariáni povedia A a nepovedia B.

Kouchakoff sám tvrdil, že sa dá leukocytóze zabrániť vhodnou tepelnou úpravou jedla, napríklad varením vo vode, dusením a súčasnou konzumáciou aj surovej stravy (napr. zeleninová obloha). Okrem toho sa leukocytóza objavuje aj u zdravého človeka napr. po fyzickej námahe alebo v tehotenstve, čo skrátka znamená, že obyčajné zvýšenie počtu krviniek nemusí automaticky znamenať patológiu.

Porovnajme si uvarenú a surovú brokolicu. Teplo zničí enzým myrozinázu, ktorý štiepi isté látky na sulforafán. Sulforafán má protinádorové vlastnosti. Vyzerá to teda tak, že varenie zeleniny škodí živinám. Varením zeleniny však vzniká indol-3-karbinol, látka ktorá pomáha ničiť prekancerózne bunky (predtým než sa zmenia na malígne). Takýchto príkladov je veľa.

Môžeme teda povedať, že áno, varením dochádza k strate niektorých živín, ale zároveň nám iné dodáva. Nič nie je čierno-biele, podstatné je mať pestrý jedálniček, nie zaslepene konzumovať úzke spektrum potravín.

„všetka strava okrem surovej zeleniny a ovocia je chemicky upravovaná a obsahuje jedy“

Samozrejme je na tom kúsok pravdy, ale záleží aké potraviny nakupujete. Je rozdiel kúpiť si biely chlieb, plnotučné mlieko, husaciu masť, slaninu, majonézu, paštétu v konzerve, čipsy atď. a kúpiť si celozrnné pečivo, kuracie mäso, ryby, syr, biely jogurt či cereálie (naschvál som vynechal zeleninu a ovocie).

Človek pravidelne konzumujúci prvú variantu bude mať skôr či neskôr určite nejaké chronické ochorenie, začne to vysokým cholesterolom, následne cievne problémy atď. Človek pravidelne konzumujúci druhú variantu (samozrejme aj zeleninu a ovocie) sa nemusí obávať predčasných zdravotných komplikácií, ak zároveň vykazuje dostatočnú fyzickú aktivitu.

Zatiaľ som nepočul o tom aby v nemocnici ležal niekto kvôli intoxikácii chlebom alebo mäsom, naopak (ako je vyššie spomenuté) nájdu sa v nemocnici pacienti, ktorých zdravotný stav je priamym výsledkom tzv. alternatívneho životného štýlu (napr. vitariánstva). Chronické ochorenia ako je porucha metabolizmu tukov, srdcovo-cievne ochorenia a podobne sú komplexné záležitosti a ich príčina sa nemôže zvaliť len na konzumáciu mäsa a varenej stravy.

Aké sú teda výhody vitariánstva?

Medzi pozitíva môžeme zaradiť:

Negatíva

  • Spomínaný deficit vitamínu B12.
  • Znížené hladiny HDL cholesterolu (tzv. dobrý cholesterol).
  • Zvýšené hladiny homocysteínu (spôsobuje zvýšené kardiovaskulárne, neuropsychiatrické riziko a má súvis so zvýšeným výskytom zlomenín u starších jedincov).

Cieľom článku nebolo nahovárať na zvýšenú konzumáciu živočíšnej stravy, zelenina a ovocie majú veľmi dôležité miesto v potravinovej pyramíde a každý lekár určite odporučí ich denný príjem. Mäso, najmä červené, sa u pravidelných konzumentov určite podieľa na ich zdravotných problémoch a neodporúča sa každodenná konzumácia, ale úplné vylúčenie živočíšnej a varenej stravy z jedálnička je vedecky neopodstatnené.

Pôvodný text, bol pridaný na Facebook stránke Lovci Šarlatánov, zaoberajúcej sa skúmaním mýtov a odhaľovaním šarlatánskych praktík, hlavne čo sa týka oblastí zdravia a medicíny. Článok bol spracovaný podľa jeho pôvodnej predlohy a zverejnený so súhlasom autora, ktorý je prispievateľom v danej skupine.


12 komentárov to “Vitariánstvo”

  1. Michal november 6, 2013 at 11:37 #

    Žiadny rozumný človek vyznávajúci vitariánstvo ako svoj životný štýl netvrdí, že človek je bylinožravec. Celý odstavec „človek je bylinožravec“ vyvracia neexistujúce tvrdenie a vkladá druhej strane do úst výroky, ktoré nevyniesla, čím ju umelo a účelovo zosmiešňuje. Používaný termín je „plodožravec“ a problematiku tohto zaradenia by chcelo popísať podstatne serióznejšie. Škoda odstavca, lebo inak sa jedná o pekný článok. Nemyslím si, že podobné manipulácie informácií sú potrebné ;-)

    • Žrútik Nenažraný november 7, 2013 at 11:24 #

      Mozno bude problem v tom ze pojem „rozumny clovek vyznavajuci vitarianstvo“ je brutalny oxymoron.

      Alebo v tom ze stretavame uplne odlisnych ludi (lebo ano, to tvrdenie ze clovek je bylinozravec je realne a existuje o nom napr. aj hrca sarlatanskych clankov kade tade po internete – prave od vitarianov, veganov a inej bylinozraveckej armady).

      Pripadne to bude v tom ze sa zase ideme chytat za slovicka, namiesto riesenia realnych faktov a dokazov – predlozenym studiam, faktom a dokazom sa totiz vas komentar nevenuje, snazi sa len nenapadne naznacovat ze vlastne ti vitariani su nejaki uplne ini ludia (nie, nie su).

      • Veronika január 20, 2014 at 01:04 #

        Vase clanky su zaujimave, len skoda, ze celkovy dojem kazi ta arogancia, s akou odpovedate aj ludom, ktori vas uplne slusne upozornia na nieco, s cim nesuhlasia. Napr. ako vyssie uvedena pani/slecna, aj ja mam dojem, ze tu konkretne zosmiesnujete vitarianov a argumentujete vagnymi tvrdeniami typu „viatariani tvrdia…“. Chyba mi aspon link na nejake nazory, alebo este lepsie – publikacie, kde sa take nieco tvrdi. Ono to, ze sa clovek rozhodne nejest maso a zivocisne nemusi mat nic spolocne s tym, ze by presadzoval nazor, ze clovek je bylinozravec. Velakrat ide o otazku etiky – napr. ja mam problem zjest maso najma preto, ze si predstavim, ako bolo to zviera chovane, ze trpelo pri porazke, atd. (ale pokial viem, odkial to maso bolo, ako zviera zilo, ze nebolo cely zivot niekde natlacene a nezdochlo niekde v krcoch, ale „humanne“, dokazem ten produkt zjest). takisto je vela vitarianov, ktori presne z tychto dovodov jedia len surovu stravu alebo ide o ludi, ktori si surovou stravou vyliecili vazne choroby. takze nie, „rozumny clovek vyznavajuci vitarianstvo“ nie je oxymoron.
        pisete dobre veci, vidiet, ze ste v tom zbehly, ale netreba zovseobecnovat.
        snad sa vas to nedotkne a zase nezareagujete nejakou urazlivou poznamkou…

        • Žrútik Nenažraný január 20, 2014 at 02:11 #

          V jednej knihe som davnejsie cital uvodnik kde autor pisal nieco v zmysle:

          „citajte, podtrhvajte si pasaze ktore vas zaujali, piste si k nim na okraje poznamky, no hlavne si zvyraznujte tie, ktore vas nastvali. prave v tych ste sa totiz nasli. zvyraznite ich a citajte si ich dookola, kym vas hnev neprejde a nezacnete vnimat informacie v nich obsiahnute racionalne a nie emociami“

          myslim ze podobne to je aj tu. v ramci nasho timu zdielame dost vyhranene nazory, hlavne co sa tyka roznych „alternativnych“ smerov v stravovani a medicine. tento nas nazor prezentujeme a pre ludi, ktori skalopevne veria opacnym ideam je to vacsinou natolko proti srsti ze prechadzaju autoamticky do obrany a penia. pre nich sme arogantni, egomaniaci, neomylne bytosti a neviem co vsetko. to vsak nikde netvrdime, sami vieme ze sme omylni, tak ako vsetci ludia a pokial sa nejaka teoria ktoru kritizujeme casom prejavi v inom svetle, pod vahou presvedcivych dokazov nemame problem priznat si chybu a uverejnit aj patricnu opravu (napr. clanok o CKD ktory sme editovali na podnet citatela po predlozeni serioznych dokazov)

          bohuzial vacsina ludi, ktorych nase clanky nasrdia, su ako male deti, ktore kadia uprostred pieskoviska. to pieskovisko je nas priestor. oni kadia vsade naokolo no a sem tam nejake skoci aj sem. to, ze vykonavaju svoju ptorebu sirit blbosti inde, je ich vlastna vec a na to vplyv nemame. vieme vsak ovplyvnit to, ci nieco pisu sem a aj im na to odpovedat. s tymi ludmi vacsinou nie je mozne viest rozumnu diskusiu. je to ako ked to dieta kadi uprostred pieskoviska a vy mu chcete kludne povedat !prosim ta, nekakaj nam tu, tu je pieskovvisko, nie zachod“. to dieta vsak neprestava, alebo ak prestane tak v style – „posuniem sa o centimter dalej ked teda tu nie“, alebo „zmenim to z klobasky na bobky“.

          skratka – na vlastne pieskovisko si kadit nenechame, hlavne ak na nase tvrdenia v zmysle „tu je piesok, aha pozri, vidis ho aj sam, kto ma oci je mu to jasne“ niekto povie „nie nie, podla mna to je zachod“.

          argumenty vitarianov su rovnake. neakceptuju ocividne fakty a namiesto toho dookola papgajuju jedno a to iste. neda sa proste dookola im odpovedat a 10x zopakovat uz raz v clanku napisane. s takym clovekom sa tazko jedna inak ako priamociaro.

          k teme:

          pokial mate problem s etickeho hladiska s tym ako zviera zilo a bolo zabite, to je ok. s tym mame problem aj my. nerobi to z nas vsak viatarianov ci veganov. naopak, prave preto si zdroje kde nakupujeme potraviny starostlivo vyberame a vela z nasho jedalnicka tvoria domace produkty z doma vychovanych a trufam si povedat ze aj humanne utratenych zvierat.

          co sa zdravotnych tazkosti tyka – neexistuje jedna jedina diagnoza, ktora by cloveka nutila vylucit komplet zivosicnu zlozku stravy z jedalnicka. najcastejsie byvaju alergie na rozne zlozky mliecnych produktov, ci vajicka. dovod na ignoraciu masa, ci ryb vsak v podstate nie je. myty o cholesterole z vajec, ci skodlivosti nasytenych tukov su len myty. naopak, vylucenim kompletne zivosicnej zlozky z jedlanicka sa clovek dobrovolne vystavuje deficitu roznym nutrientom a to proste hlupe je. rozumny clovek by kvoli nejakej sarlatanskej knihe, ci clankom na internete neprestal cas od casu prilievat do motora v aute olej len preto, lebo mu tvrdili ze je zbytocny a ze motor vlastne pojde lepsie bez neho. vie totiz, ze ak ta hladina oleja bude casom prilis mala, motor sa mu zadrie a on dojazdil. preco potom podobne blbosti robia podla vas „rozumni ludia“ v stravovani?

          co sa tvrdeni vitarianov ci veganov tyka – jedna sa o argumenty, ktore pouzivaju s oblubou dookola kedykolvek ked sa s nimi stretnete v diskusiach, a tiez ich siria mnozstvom knih a webov. ak si myslite ze je niektory z nich nas vymysel, hodte si ho do googla a uvidite to kvantum webov co kazdy z nich papagajuje – uvadzat k tomu zdroj je problematicke, kedze v ich vodach sa odkaz na zdroje, ci studie proste nenosi a teda dopatrat sa ho je viacmenej nemozne.

          p.s.: neviem ci tento komentar budete pokladat za urazlivy, ci nie – to je totiz vzdy subjektivne

          • hanka január 22, 2014 at 15:43 #

            takú negatívnu energiu akú mi navodil štýl napísania tohto článku mi už dlho nič čítané neprivodilo, ĎAKUJEM

          • Žrútik Nenažraný január 22, 2014 at 15:48 #

            cielom clanku bolo v prvom rade napisat cosi objektivne o vitarianstve, nie prinasat pozitivnu energiu. ze objektivne informacie beriete osobne je vas problem. nie je zac.

  2. hanka január 22, 2014 at 16:04 #

    Toto bolo asi tak objektívne ako keď SME píše o Ficovi.
    Takto to dopadá keď si niekto zmyslí písať len tak z nudy o veciach ktorým nerozumie, na ktoré nemá kvalifikáciu, zavádza, predkladá neoverené fakty bez linkov odkiaľ na ne prišiel a hlavne si to nevyskúšal na vlastnej koži(kebyže je to o metamfetamíne nepoviem). Hodnota postu nulová, dovidenia.

    • Žrútik Nenažraný január 22, 2014 at 17:48 #

      1. piseme o nutricnych poziadavkach ktorym rozumieme ocividne ovela viac ako vitarianska komunita (inak by nemali plnu hubu reci o tom ze je ich strava prirodzena – blizsie info hore v clanku)

      2. co je podla vas kvalifikacia? roky stravene studiom nutricnych odborov a hrce kurzov a certifikatov nestacia? a akoze su kvalifikovani pani vitariani? tam staci ze maju ten spravny eticky postoj, vieru v karmu, reinkarnaciu ci iny bullshit a slnieckovo srdieckove recicky?

      3. kde zavadzame? nech sa paci, dajte konkretne veci.

      4. kto chce, zdroje si najde. a ak najde aj take z ktorych vyplyva nieco ine ako piseme, nech sa paci, smelo s nimi do komentarov a mozno upravime aj samotny clanok. bohuzial, vitarianske bullshity nie je cim podobnym podporit, lebo su to len bullshity.

      5. nepotrebujeme skusat nieco o com je hrca dokazov ze to je skodlive. ani ustipnut hadom, odhryznut nohu zralokom, ci udupat sa stadom bykov sa nemusi clovek nechat aby vedel ze odporucat nieco podobne je sprostost.

      • Stevo január 27, 2014 at 23:47 #

        Velmi rad čitam „Vaše“ samozrejme vedecky podložené názory. Vo vela veciach s Vami súhlasím. Len si neuvedomujete že robíte to isté čo kritizujete.
        Odmietate všetky možné alternatívne spôsoby stravovania, liečenia a možnosť že niekto môže aj inak existovať. Pritom sám vela krát uvádzate že sme velmi rozdielny, čo človek to absolutne iný typ. Takže teraz neviem, tiež by ste mali trochu dlhšie uvažovať prípadne hladať kým niečo znesiete až pod čiernu zem.
        dakujem

        • Stevo január 27, 2014 at 23:51 #

          Veda a výskum idu ďalej, to čo bola včera pravda dnes už nemusí byť. Alebo naopak čo bolo pred rokom blud to sa už vyvrátilo, lenže určite nie všetky informácie sú dostupné okamžite a niektoré sa dokonca dlhú dobu aj zatajujú.

          • Žrútik Nenažraný január 28, 2014 at 01:37 #

            ano veda a vyskum idu stale dalej, bohuzial ale co bolo vcera pravda sa dnes nezmeni na opak, ale maximalne sa upresni. problem je ked za „pravda“ ludia pokladaju nieco co nie je dostatocne preukazane, existuje len malo studii a hned sa z nich robia zavery ktore by potrebovali dalsi vyskum, no ten nie je. nasledne vznikaju rozne „myty“ o tom ako veda vraj tvrdi jeden den jedno a druhy druhe. nie je to tak. to je hlavne praca roznych sarlatanov, ktori radi vyvodzuju zavery a domyslaju si vlastne tvrdenia z nedostatocnych dokazov.

            k tomu zatajovaniu – mate priklad, alebo je to len take to vseobecne internetove „jedna pani povedala“?

        • Žrútik Nenažraný január 28, 2014 at 01:21 #

          my neodmietame alterantivne sposoby stravovania. mainstream v style fastfoodov, prezierania sa, konzumacie zlej kombinacie tikov, ci nadbytok sacharidov je nam proti srsti. odmietame vsak ak si na demonizacii tohoto niekto nasledne vytvori pokrivenu a sarlatansku teoriu, ktora na jednej strane docasne prinesie pozitivny efekt, no na druhej z dlhodobeho hladiska sposobi deficit nejakych nutrientov a teda zhorsenie zdravia.

          ano, prizvukujeme ze ludia su individualni, no netreba to brat v zmysle „pre teba je super vitarianstvo a pre teba zas paleo“. to su extremy a kazdy extrem ma so sebou vacsinou aj nejake tie nevyhody. pri vitarianstve to je jasny vznik deficitu napr. vitaminu B12, ci inych nutrientov – taka strava nie je prirodzena a vhodna pre nikoho, kedze proste clovek ako druh tu B12 potrebuje k zdraviu. individualitu mozeme riesit v tom ci niekomu odporucat mliecne vyrobky ak ma alergiu, ci intoleranciu, alebo ci nikeomu odporucat lepok, orechy, vajcia, kolko by mal kto pri akej diagnoze jest tukov, ake a v akom pomere (ak chce napr. znizit cholesterol) atd. (neviem ci je to jasne vysvetlene)

Leave a Reply