Chudneme slaninou – praktický príklad jedálnička

Pod posledným článkom o diéte, pri ktorej sa chudne konzumáciou slaniny, sa objavilo niekoľko žiadostí o ukážkový jedálniček. Tak tu ho máte.

Jedálniček je ukážkou, ako by mohol vyzerať týždeň CKD. Rád by som ešte upozornil, že nieje vhodná pre ľudí s kardiovaskulárnymi problémami, či ľudí ktorí majú problém s vysokou hladinou cholesterolu (konzultujte to najprv so svojím lekárom). Prejdime rovno k jedálničku.

Začneme „štandardne“ začiatkom týždňa. Celý cyklus nastavíme na 7 dní – 5 tukových a 2 sacharidové nech sa aspoň cez víkend najete :) Dennú dávku energie (jedla) si rozdelíme do 5 dávok. Medzi nimi je dobré dodržiavať  cca trojhodinové odstupy.

Pondelok:

  • 06:00 raňajky – praženica z 3 vajec pripravená na kokosovom oleji + pár koliesok čerstvej uhorky
  • 09:00 desiata – encián
  • 12:00 obed – pečené hovädzie stehno + pár listov čerstvého šalátu
  • 15:00 olovrant – smotana
  • 18:00 večera – losos na masle

Utorok:

  • 06:00 raňajky -vajíčka na tvrdo + niekoľko plátkov slaniny nakrájanej na tenko
  • 09:00 desiata – encián so zeleninovým šalátom preliatym olivovým olejom
  • 12:00 obed – baranie stehno pečené na ghí + pár listov čerstvého šalátu
  • 15:00 olovrant – hrsť makadamových orechov
  • 18:00 večera – nastrúhaný eidam

Streda:

  • 06:00 raňajky – 3 volské oká pripravené na kokosovom oleji + 3 reďkovky
  • 09:00 desiata – plnotučný tvaroh posypaný škoricou, preliaty lyžičkou roztopeného kokosového oleja.
  • 12:00 obed – kuracie prsia na ghí + zeleninový šalát preliaty olivovým olejom
  • 15:00 olovrant – hrsť makadamových orechov + pár lístkov čerstvej kapusty
  • 18:00 večera – grilovaný encián s uhorkou a paradajkou

Štvrtok:

  • 06:00 raňajky – údená makrela + pár koliesok čerstvej uhorky
  • 09:00 desiata – syr – parenica so zeleninovým šalátom preliatym olivovým olejom
  • 12:00 obed – hovädzí stejk + pár listov čerstvého šalátu
  • 15:00 olovrant – encián s rukolou
  • 18:00 večera – šunka – na štýl Prosciutta, kde je mäso a nie múka + plátok masla

Piatok:

  • 06:00 raňajky – praženica z 3 vajec na kokosovom oleji + pár koliesok čerstvej uhorky
  • 09:00 desiata – niekoľko plátkov ementálu
  • 12:00 obed – ľubovoľné hovädzie + pár listov čerstvého šalátu
  • 15:00 olovrant – Prosciutto s plátkom masla
  • 18:00 večera – plnotučný tvaroh s kokosovým olejom a škoricou

Sobota:

  • 06:00 raňajky – špaldové rožky s medom + pomarančový džús
  • 09:00 desiata – veľký jogurt (príp smelo aj viac malých, podľa možnosti bielych s medom a mrazeným ovocím – čučoriedky, jahody)
  • 12:00 obed – kura zo zemiakovou kašou (alebo varenými zemiakmi)
  • 15:00 olovrant – hora banánov
  • 18:00 večera – zeleninové rizoto

Nedeľa:

  • 06:00 raňajky – jogurt s čerstvým ovocím + brusnicový ďžús
  • 09:00 desiata – ovsená kaša s ovocím
  • 12:00 obed – kura na paprike + zemiaky
  • 15:00 olovrant – doma pripravená mliečna ryža
  • 18:00 večera – palacinky so špaldovej múky s domácim lekvárom (bez cukru)

Slovo na záver

Každý organizmus je iný a nedá sa zaručiť, že sa do ketózy dostanete hneď. Preto sa priebežne snažte merať hladinu glukózy a ketónov v moči. Na to slúžia čúracie papieriky, ktoré dostanete v zdravotníckych potrebách.

Pokiaľ ani na konci druhého dňa ketóza neprichádza znížte príjem bielkovín a zvýšte príjem tukov (dajte si menej mäsa a tvarohu a pridajte viac tukov). Na začiatku v prvý deň sa snažte čo najskôr spáliť všetky zásoby glykogénu – bežte si tvrdo zamakať do fitka, zabehať, zabicyklovať atď. Do ketózy sa tak dostanete oveľa rýchlejšie.

Snažte sa všeobecne behom diéty viac hýbať. Ideálny je skôr silový tréning (podvíhať činky). Pri aeróbnom tréningu (bicykel, behanie, aerobik, zumba, atď) riskujete, že schudnete viac aj zo svalov. Podstatné je však vôbec nejaký pohyb mať.

V prvý deň sa pripravte na pocit hladu. Pokiaľ sa telo nepreorientuje na spaľovanie tukov a nezbaví sa zásoby glukózy bude vás trošku mučiť. Po naskočení do ketózy to je už znesiteľnejšie.

Počas tukovej fázy sa odporúča tiež vzdať sa kávy, energeťákov a vlastne všetkých ochutených nápojov. Takže smelo hop na vodu z vodovodu.

Počas sacharidovej fázy sa snažte naopak obmedziť príjem tukov a dostať do seba kopu sacharidov. Organizmus tak dostane impulz na zmenu metabolizmu a nezostanete v ďalšom kole CKD stagnovať ako pri dlhodobo držanej diéte.

CKD sa odporúča držať pár týždňov a potom prejsť znova na „bežnú“ sacharidovú stravu.

Pokiaľ si chcete počas CKD aj pochutiť, skúste prehľadať nejaké knihy o varení. Ak si odmyslíte sacharidové prílohy, tak v mnohých nájdete dosť zaujímavých receptov, ktoré budú použiteľné.

Názory sa síce rôznia – veľa odborníkov tvrdí, že ketóza je núdzový stav organizmu a asi rovnako veľa ich tvrdí, že je to úplne bežný stav a nenormálne je práve živiť sa haldami sacharidov. Každopádne je to asi najúčinnejšia diéta akú poznám a za jej vyskúšanie nič nedáte (teda okrem pár kíl tuku).

13 komentárov

  • Lukáš píše:

    Vajcia odporúčam konzumovať varené(prípadne surové žĺtko), pri pražení sa ničia dôležité antioxidanty a oxiduje cholesterol, čo nieje dobré.

  • kristina píše:

    Chcem skusit tuto dietu, ale mozes mi prosim napisat podrobnejsie? lebo nepises napr kolko varenych vajicok si dat. ake mnozstvo peceneho masa. A mozem namiesto encianu (takeho typu syra) iny? dakujem.

    • Skeptický Žrútik píše:

      podobne odporucania su vzdy individualne podla aktualnej vahy, percenta tuku, fyzickej aktivity atd – neda sa to skatulkovat a povedat ze 120kg chlap aj 70kg zena by si mali dat rovnako 5 vajec.

      popozerajte si ked tak niekde tabulky a kalkulacky pre vypocet kalorickeho prijmu a podla nich si nastavte pocet prijatych bielkovin a tukov denne od coho sa nalsedne bude odvijat ich mnozstvo v jedle a teda aj to co budete jest

  • kaci píše:

    Ja ju idem tiez vyskusat ale chcem sa opytat ako s cvicenim ? Moze sa kazdy den cvicit ci ako? Diik

    • Skeptický Žrútik píše:

      idealne je prvy den nalacno zapojit nejaku aerobnu aktivitu (beh, bicykel, atd) tak 40min az hodinku. spali sa tak glykogen v svaloch a do ketozy sa da takto dostat prakticky hned (nasledne ju uz len udrziavat stravou). samozrejme plati stale znama rovnica ze energeticky prijem by mal byt mensi ako energeticky vydaj a akakolvek sportova aktivita vydaj zvysuje, cize tym pozitivne ovplyvnuje aj stratu tuku.

  • masielko píše:

    Cauko, prosim ta chcem skusit tento jedalnicek ale zaujima ma ta smotana v pondelok. Mam 33% na slahanie ale obsahuje 2, 8 g sacharidov na 100 ml. To nevadi ? Dik

    • Skeptický Žrútik píše:

      „na slahanie“ ma zbytocne aditiva :) lepsie je kupit „na varenie“ (nie, nie je to to iste, ta na slahanie ma stuzovac aby sa z nej dala spravit pekna slahacka). tych par gramov sacharidov nevadi – cielom pri CKD je drzat sacharidy do tych cca 50g za den a ak je toto splnene tak by nemal byt ziadny problem.

  • k píše:

    Ahoj, dnes zacinam 4ty den diety, prve 3 dni mi vaha isla celkom dole ale dnes rano o 300 g viac , je to normalne ? Som trosku sklamana :((

    • Skeptický Žrútik píše:

      Prva zasada chudnutia je nesledovat vahu, sledovat „rozmery“ (zoberte do ruky meter a odmerajte si partie na ktorych vam zalezi – pravdepodobne boky, pas, stehno, …).

      Druha zasada chudnutia je sledovat rozmery v rovnakej dennej dobe (idealne rano nalacno – napr. brucho sa solidne „nafukuje“ s pribudajucim jedlom pocas dna) a vo vacsom casovom rozostupe (tak raz za tyzden cca).

      Podobne vykyvy vo vahe su totiz z roznych pricin celkom bezne a smutit kvoli nim nema zmysel – podstatny je celkovy vysledok, nie to ci ste za jeden den nahodou vypili viac vody a podobne ;)

  • Sandra píše:

    Dobry den, je vhodne pouzivat protein pri tejto diete?
    Ďakujem

    • Skeptický Žrútik píše:

      tato dieta je praim zalozena na tom ze sa konzumuju proteiny + tuky. takze nie ze je to vhodne, je to v pdostate aj nutne, kedze ciste tuky by sa nemali moc z akych zdrojov prijimat (ak neratame maslo, mast a rastlinne oleje, co samo o sebe by bola neskutocne zla dieta) a zaroven proteiny su potrebne minimalne pre ochranu uz existujucej svalovej hmoty aby sa pri ich nedostatku zbytocne neodburavala

Pridaj komentár